/
חדשנות רפואית
/
תרופות – המדריך לשימוש נכון 2023

תרופות – המדריך לשימוש נכון

בסוף שנת 2016, בכנס רפואי בבית חולים בצפת, נחשפו התוצאות המדהימות של מחקר שנערך באותה שנה בארץ – מעל 2,000 אנשים נפטרו באותה שנה בישראל כתוצאה משימוש שגוי בתרופות. בארה"ב, מדברים על יותר מקרים של מוות כתוצאה משימוש לא נכון בתרופות ביחס למוות כתוצאה מתאונות דרכים – והמספר נמצא בעלייה

 

תרופות מדף ותרופות מרשם מחכות לכולנו, במגירה במקרר או בארון התרופות במקלחת. לא כולנו יודעים זאת, אבל שימוש לא נכון בתרופות עלול להוביל לפגיעה ביעילותן (ואז לפעמים לנטילת מינוני יתר שלא לצורך) או, במקרים חמורים יותר, לפגיעה חמורה בבריאות עקב התאמה לא טובה של התרופה לתסמינים (בפרט במקרים של אבחון עצמי ונטילת תרופות ללא מרשם), תופעות לוואי ותגובות בין תרופתיות (שלעיתים מתרחשות כשנוטלים שתי תרופות, תרופה ותוסף מזון או אפילו תרופות מסויימות ומיני מאכלים המשפיעים על אופן הפעילות של התרופה). הגיע הזמן לעשות סדר: קבלו את המדריך השלם לשימוש נכון בתרופות.

#1 – בדקו, ושוב בדקו, את המרשם שקיבלתם

המלצה שנובעת ישירות מאותו מחקר שהוצג בבית החולים "זיו" בצפת – מסתבר שכמעט 16% מהמרשמים ניתנו במינונים שגויים. אז אמנם, גוגל הרוויח את הכינוי הפופולארי "ד"ר גוגל", כי כולנו מחפשים פתרונות רפואיים גם ברחבי הרשת – וזו דרך נפלאה לוודא שאתם לא מגזימים במינונים.

קיבלתם הנחיות? בדקתם ואתם שלמים עם המינונים? קחו את התרופות שלכם באחריות ובדיוק לפי המרשם.

#2 – הקפידו על אופן נטילת התרופות

יש תרופות שחשוב לקחת על בטן מלאה (בעיקר אם חלק מהשפעות הלוואי המוכרות של התרופה כולל כאבי בטן או בחילות, וכאשר תהליך הספיגה של המזון לא מפחית מיעילות התרופה), ויש כאלה שדווקא עדיף בין הארוחות. יש תרופות שחשוב להקפיד וליטול אותן בשעה קבועה או במרווחים קבועים (כמו למשל – שלוש פעמים ביום, כל שמונה שעות). ואולי הכי חשוב – יש תרופות שחשוב לא ליטול ביחד עם תרופות אחרות (זה נקרא תגובות בין תרופתיות), ולעיתים יעילות התרופה נפגמת כתוצאה משילוב עם תוספי מזון או תוספים צמחיים. ספרו לרופא המטפל או לרוקח על תרופות ותוספים שאתם נוטלים כרגע, ואל תבחרו להוסיף תרופות בתקופה של טיפול תרופתי ומבלי לברר בנוגע לאינטראקציות.

#3 – קחו תרופות בתוקף

קיבלתם מרשם? יש לכם את שארית התרופה עוד מהפעם האחרונה בה נטלתם אותה? אל תמהרו לוותר על רכישת תרופה חדשה. יעילות התרופות פוחתת משמעותית עם הזמן ומושפעת גם מאופן האחסון שלהן. אם הביקור האחרון שלכם אצל הרופא המטפל היה מזמן, ולאור העובדה שתרופות במרשם ניתנות במחיר מופחת משמעותית – העדיפו לרכוש את התרופה החדשה, ולהיפטר מהישנה.

#4 – קראו את עלון התרופה

בכל עלון של כל תרופה, מאקמול ועד סטטינים, תמצאו תופעות לוואי שיעלו חשש גם אצל בני הבית האדישים ביותר. ביחד עם זאת, בעלון התרופות אתם עשויים למצוא מידע חשוב, למשל אודות שילוב בין התרופה לתרופות ותוספים נוספים, אודות שימוש יעיל בתרופה ואודות תופעות לוואי שכדאי לשים לב אליהן.

#5 – אחסנו את התרופות בהתאם להנחיות

בדרך כלל מומלץ לאחסן תרופות בארון מוצל, קריר ויבש, וכמובן – הרחק מהישג ידם של אחרים, כמו למשל ילדים. יש תרופות שאין לאחסנן במקרר – כדאי לקרוא את עלון התרופה על מנת לוודא אחסון נכון שלה. הקפידו לאחסן כל תרופה בקופסה המקורית שלה, ביחד עם הוראות השימוש ו/או העלון שלה.

#5 – זהירות בשימוש בתרופות שנמכרות "מעבר לדלפק" (OTC)

ישראל נחשבת מהזהירות שבמדינות מבחינת מכירת תרופות ללא מרשם. ביחד עם זאת, כשאתם מאבחנים את עצמכם, רוכשים תרופות ללא מרשם ובוחרים ליטול אותן באופן קבוע – חשוב שתעשו כן בזהירות המתבקשת. אחת הבעיות הנפוצות בשימוש בתרופות ללא מרשם היא שימוש במספר סוגים שונים של תרופות בעלי אותו חומר פעיל או בעלי פעילות דומה – מה שעלול להביא למינוני יתר. שימו לב שאתם מאבחנים את עצמכם היטב (ואם יש ספק – גשו לרופא המשפחה והיוועצו עימו, או לכל הפחות היוועצו עם הרוקח בבית המרקחת), ושאתם נוטלים תרופות במינונים מתאימים ולא מופרזים.

#6 – החלמתם? בשעה טובה! את שארית התרופות כדאי להשליך לפח

טוב שיש בבית ערכת חירום לעזרה ראשונה, שיש בה פלסטרים ותחבושות, משככי כאבים, נוזל חיטוי, מד חום ואולי עוד כמה אביזרים – אבל את התרופות שאתם בוחרים לשמור, חשוב שתשמרו בהתאם להוראות ולמשך זמן קצר על פי תאריך תפוגת התוקף של התרופה. תרופות לטיפול ממוקד, כמו טיפות לטיפול בדלקות אוזניים ועיניים, תרופות לטיפול במחלות של מערכת העיכול ובפרט תרופות אנטיביוטיות (שם חשוב במיוחד ליטול את התרופות בהתאם למינון, להשלים את הטיפול עד תומו ולא להתחיל טיפול נוסף וחלקי על דעת עצמכם וללא השגחה וליווי רפואיים) – השליכו את שארית התרופה ואל תשמרו אותה. גם אם יעלה הצורך בשימוש בתרופה כזו בעתיד – יהיה יעיל, בטוח ובריא יותר פשוט לקנות אחת חדשה.

בשום אופן אל תעבירו את התרופה למישהו אחר. אתם לוקחים על עצמכם אחריות כבדה בעשותכם כן, זכרו שכל אחד יכול להשיג בישראל טיפול תרופתי בהתאם לאבחון מקצועי, בזול ובאופן מיידי, ולא תמיד אבחון לא מקצועי הוא נכון, כמו גם לא תמיד התרופות שיש לכם בבית שומרות על יעילותן ובטיחות השימוש בהן לאורך זמן.

#7 – תופעות לוואי? דווחו לרופא

כל טיפול רפואי עלול לגרור תופעות לוואי, החל מפריחה או אודם מקומיים וכלה בתופעות חריפות יותר כמו אבדן הכרה. ברור שתופעות לוואי כאלה מתרחשות, בטיפולים תרופתיים נפוצים, לעיתים רחוקות מאוד – אבל רק על מנת שתהיו בטוחים, חשוב לדעת כי בכל טיפול תרופתי ובפרט בתרופות שאתם מטופלים בהן בפעם הראשונה – כדאי להכיר את תופעות הלוואי האפשריות (ראו המלצתנו בעניין קריאת עלון התרופה) ולדווח לרופא המטפל או למוקד החירום של קופת החולים (לכל קופת חולים יש כזו, המאויישת ע"י אחיות מקצועיות והמוסמכת להפנות אתכם לגורם טיפול גם בחירום במקרה הצורך).